=:: RizEyna's Family ::=

........Coretan Untuk Ellya | Wafi & Qasyah........

Hasil Papa Ber-Tanam Tanaman

By 2:11 PM ,

Rumah kami takde la banyak sangat kawasan lapang yang mengizinkan kami tanam pokok-pokok bunga, lagi lagi kalau mau bercucuk tanam sayur ulam ulaman memang nya takde ruang..so kami just tanam apa yang perlu je yang sesuai dengan kawasan rumah kami yang tak seberapa ini..kadang teringin jugak kan nak tanam sayur segar untung rumah sapa ada banyak tanah lapang bolehlah bercucuk tanam..banyak kami masuk dalam pasu je..layanla pic utk kenangan...
pokok2 kecik ni memang tahan lama beli kt cameron highland tahun lepas masih hidupp..baru je masuk pasu baru.. 

ni je ruang sekaangkang kera kami ni sudut herba..ada la 4 - 5 pokok.. kena duk dalam pasu sebahagian..ada limau nipis, daun pandan, daun kari, ulam raja, limau purut, serai..cili...tak mampu nk tanam byk2 xdo tempat.. 
yang layu layuan ni pokok bismillah..baru je ambik kat rumah my SIL dua hari lepas..balik terus pacak..semalam tengok dah naik cantik dah daun xde layu dah..daun bismillah bagus untuk kencing manis , darah tinggi dan boleh jugak kurangkan kolesterol..just petik daun dan rendam air panas minum..rasanya pahit la sikit ubat la katakan..
ini pokok kelapa gading import dari batu pahat..my SIL yang bawak balik.. 
ini lagi kaktus beli kat cameron tahun lepas..masih hidup..
tak sempat nk jaga pokok gantung ni..tgk2 dah nak mati dah pun.. 
ini lagi kakstus cameron highland 
pokok gantung dah beranak 
pokok pokok ni kebanyakan kami beli masa masuk rumah baru tahun lepas.. 
pokok 4 batang ni kontraktor lanskap yang tolong tanam dulu duk dalam polybag je hihi..terbantut..now dah tumbuh subur.. 
ini pokok mama punya..hihi..kurang air..dua pokok orked macam merajuk xmahu hidup mama x pedulikan dia pun ngajuk.. 
 ini pokok spider kontraktor lanskap tolong tanam kat signage..dalam rimbunnya pokok spider ada 3-4 biji telur ayam ..ntah bilanya ayam mai bertelur dalam tuh..rumput karpet kat bahagian luar pagar baru nak naik tu papa yang tanam sendiri..

ini semua pokok pokok yg tahan lama..beli thn lepas lambat nk besoo.. 
daun padan amik rumah mak wak balik pacak.. 
ini la kaktus yg masih hidup 
pokok yang tahan lasak..x cukup baja macam terbantut.. 
papa yang duk membelai sokmo pokok pokok ini..mama tukang perati.. 
ini pokok tadah doa (nama sebenar x tahu)....3 pokok semuanya kontraktor yg tanam..area ni tak sempat nk tanam rumpur karpet...meliar je rumput lalang tumbuh 
ini pokok ulam raja beli kat pasar tani lama dah..hidup subur alhamdulillah pun letak dalam pasu.. 
ini pokok kemboja pun cantas dari rumah SIL..xtau la riwayat hidup dia di tempat baru 
 Bunga japannese rose yang mama sayang, berbunga tak berhenti..asal dari sekolah semasa buat audit terus balik tanam..
Sudut herba.. 
daun kari 
serai pun baru pacak ambik rumah SIL..sepatut org tanam 1 batang setempat.. mama tanam banyak2 1 tempat..huhu..nk buat cemano x tau..lantaklaaa.. 
bess pagi2 dapat tengok bunga mama kemabang ada 3 je kaler 
daun pandan time posa hari tuh memang berbaloi2 
cili..lama nk tggu hasil baiklah beli je singgit..hihi.. 
pokok limau nipis.. 

bunga pepel ni x taula namanya..rembat kat rumah bos..en man.. 
suka bila tengok hijau2 je keliling rumah..nak kena tambah koleksi pokok.. 
ini buluh kontraktor yg tanam mula2 hidup subur now dah macam kering tak cukup baja la kot.. 
ini pokok limau purut..nk masak tomyam petik jer.. 
pokok kelapa dari batu pahat..nk tunggu besar jenuh la nunggu..

ini semua hasil belaian mr papa..mama tak pandai memang tangan tak sejuk kalu ngn pokok2 nih..now sibuk sokmo nk membaja pun x dan tak igt..jadinya pokok tak berapa galak nk subur..rumput karpet kat luar pagar mr papa tanam sendiri..kat dalam je upah kontraktor lanskap buat semua..
banyak lagi nak kena deko taman kita tempat riadah di waktu petang..

You Might Also Like

0 love this entry